D ATROCITIES OF INTRUDER TERRORIST ZIONIST ISRAEL , AMERICA N UNO !! IN GAZA! RAMADHAN 2014 !!

D ATROCITIES OF INTRUDER TERRORIST ZIONIST ISRAEL , AMERICA N  UNO !! IN GAZA! RAMADHAN 2014 !!
UN UNDER TERRORIST ZIONIST ISRAEL N TERRORIST AMERICA CONTROLLED !! Y IN GAZA MASSACRES NO UN SECURITY FORCE SENT 2 PROTECT GAZA INNOCENT CIVILIANS ! EMIRATES OIC R SUBORDINATES OF TERRORIST ZIONIST ISRAEL , AMERICA N UNO !! OIC NATIONS MUST WITHDRAW FROM UNO LEAVING JUST D EMIRATES THERE!! NOT EVEN A SOLDIER SENT 2 PROTECT GAZA N PALESTINIANS MUSLIMS N CHRISTIANS FROM D ZIONIST ISRAEL , AMERICA N UN MASSACRES!! MUSLIMS NATIONS MUST SEND AIDS; SOLDIERS N SUPPORTS 2 HAMAS'S AL QASSAM ; SARAYA AL QUDS; , JIHAD ISLAMI N HISBULLAH 2 SAVE HUMANITY IN GAZA WITH D HUMANITARIAN BROTHERHOOD N ISLAMIC BROTHERHOOD!! BY D GRACE OF D PROPRIETOR OF ALL CREATIONS ( AL KHALIQUE ! ) N ALL THINGS ! TILL D TERRORIST ZIONIST ISRAEL OUSTED FROM THIS WORLD !! INSYA ALLAH HU ! WHAT R U " JIHADIST " IN SYRIA DOING A STUPID THING FELL UNDER D TERRORIST ISRAEL, TERRORIST AMERICA N UN ENTRAPMENT!! FIGHTING WITH UR OWN BROTHERS! Y R U NOT IN D RIGHT PLACE IN GAZA NOW ! IF U R "JIHADIST " D PLACE IS IN GAZA WITH D ISLAMIST N D MUJAHIDEEN THERE!; AL QASSAM'S HAMAS,; SARAYA AL QUDS ; JIHAD ISLAMI N HISBULLAH !!; TERRORIST PRES. AMERICA SAID, " I STRONGLY SUPPORTS ISRAEL 2 DEFEND ITSELF "PROVEN TERRORIST AMERICA SUBORDINATE OF TERRORIST ZIONIST ISRAEL GENOCIDES IN GAZA ; ALL D PRESIDENTS OF AMERICA IN D ZIONIST PROTOCOLS, UNO N D EMIRATES R D TOOLS N FOOLS N ABETTOR OF TERRORIST ZIONIST ISRAEL! THEREFOR, ALL MUSLIM MUST SUPPORT DEFEND GAZA FR. TERRORIST ZIONIST ISRAEL, TERRORIST AMERICA , UN N EMIRATES BY GIVING FULL SUPPORTS 2 HAMAS'S AL QASSAM N SARAYA AL QUDS! REFUTE AMERICA'S TPPA N BOYCOTT AMERICAN PRODUCTS; NAJIB UMNO MUST STOP TRADE WITH ISRAEL RANKING 14; EFFECTIVE IMMEDIATELY N UMNO DON B ANOTHER " BARUA" OF ZIONIST! WHERE IS OUR OWN MILITARY FROM OIC!! WITHDRAW NOW FROM UN BEING D OPERA OF TERRORIST ISRAEL N SEND OUR OWN MILITARY 2 DEFEND GAZA! IT'S OUR RIGHTS !! By : Nash Ar-Rawy/26.7.14 www.nasharrawy.blogspot.com; UNO Human Rights Council has reported zionist israel intruder is solely responsible 4 d deaths ( martyrs ) of 1,462 civilians inclusive of 550 children within 51 days of zonist israel intrusion in d Gaza Strip which ended on 26 Ogos 2014. . Meanwhile Al Qassam has got 2 new missiles 2 protect d gazans fr. d zionist israel intruders !! / 11.7.15

Thursday, May 28, 2009

Tugasan Majlis Syura Ulamak Dlm Gerakan Islam


Ahmad Subky Latif syor 4 cara perkemas Kepimpinan Ulama dari dicabar!
Dato' Daud Iraqi menandatangani autograf pada buku "25 Tahun Kempimpinan Ulama" yang dilancarkan sambil diperhati Dato' Dr Haron Din.
EMPAT syor diusulkan bagi menyelesaikan perbezaan pandangan yang timbul antara sesetengah ulama dan tenaga profesional mengenai jawatan-jawatan tertinggi dalam PAS.Syor tersebut dikemukakan antara pengasas Kepimpinan Ulama, Ahmad Subky Latif ketika membentangkan kertas kerja 'Pengkisahan Sejarah 25 tahun Kepimpinan Ulama' pada sambutan Jubli Perak Kepimpinan Ulama di Markaz Tarbiyyah PAS Pusat, Taman Melewar, Gombak 23 Mei lalu."Oleh kerana terdapat perbezaan pandangan antara sesetengah daripada kedua-dua golongan ini tentang jawatan Presiden, Timbalan Presiden dan sekurang-kurangnya seorang Naib Presiden mesti di kalangan Ulama dan satu pihak lagi mahu jawatan itu terbuka kepada semua, maka ada syor agar perkara tersebut diperincikan di dalam perlembagaan," katanya.Subky menyarankan agar parti secara konvensyen membuat keputusan memberi kuasa kepada Majlis Syura Ulama kuasa merundingkan beberapa jawatan penting yang sepatutnya diperuntukkan kepada ulama dinamakan oleh Majlis Syura Ulama untuk dicalonkan oleh perwakilan."Perkara kedua, sekiranya berlaku kekosongan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden, Majlis Syura Ulama boleh menamakan seorang ulama dalam Jawatankuasa Kerja PAS Pusat untuk memangku jawatan Presiden dan Timbalan Presiden," katanya.Perkara ketiga pula beliau menyarankan agar Presiden dan Timbalan Presiden, apabila tamat tempoh jawatan jangan menganggap dirinya akan dicalonkan semula bagi memberi kebebasan kepada Majlis Syura Ulama untuk menilai prestasi kepimpinannya, sama ada mencalonkannya semula atau menamakan calon lain.Dalam perkara keempat, beliau mencadangkan agar golongan non-ulamak hendaklah kembali kepada semangat Dewan Pemuda 1982 berdiri teguh di belakang kepimpinan ulama bagi mendaulatkan dan menjadikan kepimpinan ulama lebih berwibawa dan berkesan.Sementara itu, bekas Timbalan Presiden PAS, Ustaz Hasan Syukri pula menjelaskan bahawa Kepimpinan Ulama yang diasaskan pada 1982 adalah suatu aplikasi bagi memandu gerakan Islam ke arah mencapai keredhaan Allah.Menurutnya, antara sumbangan dan pengorbanan ulama pasca 1982 ialah memperkemaskan sistem tarbiyah PAS, memperkukuh perjuangan negara Islam, mengadakan pakatan politik, menganjurkan dakwah non-muslim, memasyarakatkan PAS, mengantarabangsakan PAS, mengetenagahkan ide kerajaan Islam, mempelopori model kepimpinan ulama dalam pentadbiran kerajaan serta mengamalkan keterbukaan serta perlaksanaan syura.
Dicatat oleh Tarmizi Mohd Jam di Khamis, Mei 28, 2009 0 ulasan

Umno gerun dengan 'Islam" dan "Ulama' yang ada pada PAS

TERDAPAT dua perkataan dan ciri yang amat digeruni oleh Umno terhadap PAS iaitu 'Islam' dan 'Ulama'. Demikian ditegaskan oleh Dato' Abdul Halim Abdul Rahman ketika membentangkan kertas kerja beliau bertajuk 'Ulamak Tonggak Perjuangan PAS' pada Sambutan Jubli Perak Kepimpinan Ulama, di Markaz PAS Pusat, Taman Melewar pada 23 Mei lalu."Pada tahun 1982, hasil inisiatif Pemuda PAS dalam muktamarnya di Bukit Mertajam, kepimpinan ulamak telah meningkatkan identiti PAS yang membezakan dengan parti lain seperti Umno."Yang menariknya, ahli-ahli biasa Umno menggesa agar PAS mengekalkan identiti Islam dan ulama yang dianggap sebagai perkara yang digeruni mereka," ujarnya.Menceritakan lebih lanjut mengenai perkembangan pengaruh ulama PAS, beliau menyatakan pengaruh PAS telah tersebar daripada kawasan tradisi di luar bandar ke kota metropolitan."Malah dengan imej kepimpinan ulama, PAS mendapat sokongan daripada golongan menengah Melayu, orang bukan Melayu dalam bentuk Kelab Penyokong kerana tarikan bukan Melayu kepada PAS disebabkan faktor ulama yang memimpin."Mereka melihat ulama sebagai 'orang suci' yang tidak mungkin melakukan perkara-perkara buruk seperti rasuah dan penyalahgunaan kuasa," tegasnya lagi.Ujar Ustaz Halim lagi, ulama kini menjadi harapan rakyat Malaysia agar dapat memberi pimpinan alternatif.Beliau yang juga Ahli Parlimen Pengkalan Chepa menjangkakan ulama akan berperanan besar pada pilihan raya umum ke-13 akan datang dalam usaha untuk menawan lebih banyak negeri lagi."Oleh yang demikian bagi merealisasikan hasrat menawan lebih banyak negeri pada PRU 13, ulama perlu diperkasakan yakni membekalkan kemahiran tambahan seperti pengurusan dan ICT," katanya mengakhiri pembentangan.
Dicatat oleh Tarmizi Mohd Jam di Khamis, Mei 28, 2009 1 ulasan

Pedih ketika ditendang perikatan masih terasa - Tok Guru Nik Aziz
MURSYIDUL Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat mengingatkan ahli-ahli PAS agar meneliti semula sejarah ketika Umno menyingkirkan parti itu daripada Perikatan, lapor Intan Abdullah."Mungkin saudara-saudara tidak ada pada masa Peristiwa 13 Mei dan sewaktu Umno menendang kami (PAS) keluar daripada parti Perikatan, masih terasa sakitnya, pedih dan parutnya masih lagi ada," ujarnya kepada lebih 500 peserta yang hadir di Sambutan Jubli Perak Kepimpinan Ulama di Markaz Tarbiyah PAS Pusat, Taman Melewar, dekat sini pada 23 Mei lalu.Menurut beliau, Umno kini bukan lagi sebuah parti politik melainkan sekadar sebuah gerombolan yang berbentuk pemikiran.Menteri besar Kelantan itu turut menegaskan PAS tidak akan mengadakan kerjasama dengan Umno kecuali parti itu menukar dasar perjuangan atau menerima Islam yang ingin dibawa oleh PAS."Kita bersedia untuk mengadakan muqabalah dengan sesiapa sahaja tetapi mesti bersama-sama Pakatan Rakyat," katanya.Beliau turut mengingatkan bahawa peranan ulama PAS tidak terhad untuk menguruskan masalah dan urusan di Malaysia semata-mata sebaliknya dunia secara keseluruhannya."Jika tiada Dewan Ulama PAS, maka Islam akan lenyap di Malaysia," demikian kesimpulan dibuat Tok Guru Nik Aziz setelah mengimbas saat penubuhan PAS serta peranan yang dimainkan dalam membantu menyuarakan pandangan berhubung isu-isu yang membabitkan agama di negara.Beliau mendoakan agar ulama PAS terus gagah dan unggul untuk memimpin Malaysia pada masa akan datang.Tok Guru Nik Aziz juga turut menyuarakan cadangan agar ulama mengadakan pertemuan secara kecil-kecilan dengan Kelab Penyokong PAS dalam memberikan kefahaman mengenai agama Islam kepada mereka."Saya mencadangkan agar dibuat pertemuan kecil-kecilan dengan Kelab Penyokong PAS untuk memberikan kefahaman tentang Islam tetapi jangan memburuk-burukkan agama mereka. Sampaikan dengan cara hikmah sebagaimana yang diajar Rasulullah kepada kita," ujarnya lagi.
Dicatat oleh Tarmizi Mohd Jam di Khamis, Mei 28, 2009 0 ulasan

Roslan SMS teruja dengan penghujahan Ustaz Hashim Jasin tentang Kepimpinan Ulama!
SETIAPKALI saya berpeluang mengikuti kuliah atau ceramah Ustaz Hashim Jasin (ADUN Sanglang/ ahli majlis syura ulamak), saya akan beri sepenuh perhatian kerana saya dapati isi penyampaian beliau yang acapkali disampaikan dengan gaya bersahaja selalunya padat dan penuh pengajaran, posting terbaru Roslan SMS pada blognya.Baru-baru ini semasa mengulas kertas kerja Ustaz Dato’ Harun Taib dalam himpunan memperingati Jubli Perak Kepimpinan Ulamak di Taman Melewar, sekali lagi penyampaian Ustaz hashim yang walaupun sekadar 10 minit sungguh memberi kesan sekurang-kurangnya pada saya dan saya percaya begitu juga pada mereka yang hadir.Pada hari itu beliau mahu menggambarkan kesan langsung kepimpinan ulamak terhadap PAS. Beliau ambil contoh dua peristiwa yang berlaku di zaman Saidina Omar al Khatab r.a yang saya yakin kita semua telah tahu akan kisahnya.Pertama tentang kisah anak gadis yang menegur ibunya dalam kes mahu menokok air ke dalam hasil susu. Ringkas cerita si ibu mengatakan Omar tidak nampak, lalu kata ana gadisnya Tuhan Omar nampak.Kedua tentang kisah gembala kambing di tengah padang pasir yang mahu diuji Omar. Omar pinta agar sigembala menjual seekor kambing kepadanya sedang sigembala tidak mahu kerana tidak diketahui tuannya. Kata Omar jika ditanya tuannya kataka sahaja kambing itu dimakan serigala. Si gembala memberitahu yang beliau takut Tuhan akan tahu.Apa hubungannya dengan kepimpinan ulamak? Inilah generasi yang dibentuk secara langsung oleh Rasulullah saw dan diikuti oleh Abu Bakar dan Omar yang masing-masing ulamak tersohor belaka.Kata Ustaz Hashim beliau melihat dua peristiwa besar turut berlaku sejak PAS mendakapi konsep kepimpinan ulamak. Apabila ulamak menjadi teraju dan usaha tarbiyah dipertingkat serta diperluaskan.Petama sejak 1983 sehingga kini, lebih 25 tahun, tidak lagi berlaku dalam sejarah PAS mana-mana ADUN atau ahli parlimen melompat, berpaling tadah, meninggalkan perjuangan dan menyertai musuh. Baik semasa PAS menang besar atau sekadar bertahan dengan beberapa kerat kerusi. Sebelum 1983 khasnya di tahun 60an memang ada, tetapi pasca kepimpinan ulamak, memang tiada.Kedua selepas PRK Pengkalan Pasir, apabila kerajaan PAS Kelantan sekadar bertahan dengan majoriti 1 kerusi, berbagai cabaran dan dugaan dilalui oleh PAS ketika itu, namun PAS berjaya kekal bertahan memerintah Kelantan sehingga tamat penggal, setiap ADUN yang ada istiqomah bersama PAS!Sebagaimana kisah Saidina Omar tadi bagi Ustaz Hashim peristiwa ketahanan dalaman PAS ini adalah hasil suntikan dan gerka-kerja ulamak yang dicerana dari konsep Kepimpinan Ulamak yang dilahirkan. Ia tiada didapati dalam mana-mana parti lain dalam negara. Mungkin akan ada yang mempertikaikan pandangan Ustaz Hashim tetapi bagi saya, ia sesuatu yang benar dan cuma dapat dirasai oleh mereka yang tulus dan ikhlas dalam melayari perjuangan ini.Teringat saya Tuan Guru Presiden pernah memberitahu bahawa seorang ulamak besar di Iran (yang walaupun bermazhab Syiah) menyatakan kekagumannya terhadap PAS, sebab apa, sebab dapat terus mengekalkan kepimpinan ulamak dalam keadaan kebanyakkan gerakan Islam dunia tiada lagi dipimpin oleh ulamak.Semoga kepimpinan ulamak terus menjadi teraju dan tonggak PAS sampai bila-bila.
Dicatat oleh Tarmizi Mohd Jam di Khamis, Mei 28, 2009 0 ulasan .. harakah
( www.nashsisepuluh.spaces.live.com ) ( www.nasharrawy.blogspot.com )

No comments:

EVEN D FATHER OF UMNO TUNKU D IST PREMIER REFUTED UMNO N ASSISTED PAS PLIGHT! Y ??

EVEN D FATHER OF UMNO TUNKU D IST PREMIER REFUTED UMNO N ASSISTED PAS PLIGHT! Y ??
TUNKU D IST PREMIER FROM UMNO SAID; AT FEDERAL HOTEL IN KL , ON OKTOBER 12, 1983; AS FOLLOWS; " MALAYS MUST ELIMINATE UMNO ! " ( Y ??? ) ; N " UMNO LEADERS NOW JUST WANT NAME N POSTS ! " ( 4 WEALTH N POWER )........ ASK URSELF ! Y TUNKU DIED OUTSIDE UMNO !! ; Y D FATHERS OF UMNO LEFT UMNO !! ; DATO' ONN JAAFAR; D FOUNDER OF UMNO LEFT UMNO N FORMED " PARTI NEGARA " ( NATIONAL PARTY ); 'COS UMNO INSISTED 2 TURN D PARTY INTO A NON -RACIST PARTY OR MULTI-RACIAL; ( AGAINST ONE MALAYIST RACIST ! ) ; NAMELY AS " UNITED MALAYANS NATIONAL PARTY " !! ; N HIS SON TUN HUSSEIN ONN ( EX PM N EX PRESIDENT OF UMNO; HISHAMUDDIN'S FATHER ) ; OSO LEFT UMNO ! ; N TUNKU OSO LEFT UMNO N FOUGHT AGAINST UMNO N UBN WITH SEMANGAT 46 PARTY IN " ANGKATAN PERPADUAN UMMAH ( APU ); WITH PAS N DAP !; IN A SPEECH AT BUKIT CHANDAN. KUALA KANGSAR, PERAK TUNKU OSO SAID, " IF WE WIN D GE ; D FIRST THING I WANT 2 DO IS 2 MAKE SURE THAT HORSE RACING IS PROHIBITED IN MALAYSIA ! ; THIS IS ACTUALLY D MUKADDDIMAH ( INTRODUCTORY ) OF HUDUD OR PREREQUISITE OF HUDUD . THAT IS; D PROHIBITION OF GAMBLING AS WHAT DONE BY KELANTAN NOW N OSO IN BRUNEI B4 N OSO PROHIBITION OF SELLING LIQUOR IN KELANTAN EXCEPT 4 CERTAIN PLACES MEANT 4 D NON-MUSLIMS ; BUY N CARRY BACK HOME ; NOT DRUNK IN D TOWN OR SHOPS! 4 PUBLIC SAFETY !! By: Nash Ar-Rawy/15.5.14