PENGENALAN :SUFI SIBER (03)
Penulisan ini menjurus kepada 3 aspek iaitu : i) syariat ( Si Tonggok atau Adam ) ii) Hakikat ( Batin Muhammad atau Nur Muhammad didalam diri dan iii) Makrifah ( ‘Dia” Yang Empunya Nur dan Yang Empunya Diri) Sementara, Tarikat diri adalah jalan diri dibawa mengikut kefahaman, level dan anugerah masing-masing .
Cabang ilmu ini di bahagikan kepada tiga jurusan secara spesifikasinya supaya bisa mudah bicara, tiada bisa keliru ( ‘mixed up “ atau confusion ) mengikut ‘compartment’ jurusan masing-masing dengan jelas, nyata dan ‘straight-forward ; iaitu;
Compartment i) Fekah ( Syariat ) Perihal Si Tonggok: Tempat letak Hukum, syariat pada bahu Adam ( Adam Roh yang berjasad bukan roh sahaja)Solat dll.
ii) Feqah Saufi ( Hakikah atau Muhadas ( baru ) puji Kadim ( Kekal) Yakni Hubungan Si Hamba dengan Tuhan .
iii) Saufi Tauhid ( Makrifah ) yakni: Kadim puji Kadim ( ‘Dia puji dirinya sendiri ) Tiada lagi muhadas( baru) dan Muhammad setelah diri dimatikan sebelum mati : hapus diri pada hakikahnya yang ada hanyalah“lamaujud bil hakki ilallahu: ( yang ‘SE’nya wujud dan berhak hanyalah Allahu) selainnya pada hakikatnya adalah ilusi semata-mata ( bayangan ‘Dia).Namun untuk temu Yang Empunya Nur mestilah melalui Nur Muhammad ; “ Nurun’ala nur yahdil lahu linurihi maiyashya’ ( Cahaya dalam Cahaya aku berikan( anugerah/gifted) kepada sesiapa yang aku kehendaki) : Annur: 35
iv) Nur Muhammad kepada Nurullahu , Nurzat dan Yang Empunya Nur ( ‘Dia’)
v) Roh kepada Yang Empunya Roh ( ‘Dia’)
Itu dari segi ilmu . Pada praktiknya : tiga dalam satu . Si Tonggok ( Adam) tiada bisa dibuang . Contoh bila solat : di sana ada syariat , hakikat dan makrifat. Kerna tauhid mestilah di selarikan dengan ilmu diri iaitu : i) Diri Yang Terdiri ( Jasad( ‘ ‘The Dead Person ‘, Diri Batin dan Saudara Kembar . ii) Diri Terperi : Diri Batin ( ‘The Living Person’) ; Si Hidup yang bawa yang mati bukan yang mati yang bawa yang hidup.
vi) Diri Yang Sebenarnya Diri ( ‘Dia’ : Yang Empunya Diri )
Jika konsep ini:Tauhid dan Ilmu Mengenal Diri difahami ‘compartment’ dan peranan masing-masing , maka bicara sufi siber ini insyaAllahu bisa di ikuti dengan baik dan cemerlang sekali; kerna anda sudah bisa meletakkan diri pada tempatnya yang sebenar dan bisa insyaAllahu menyesuaikan diri dengan keadaan sejajar dengan frekuansi ke-TUHAN-an
Sumber Nas Al Qur’an : i) Syahadah: Tiada tuhan melainkan Allahu( Al Lahu )Muhammad Rasulil lahi ii) Qul Huwal lahu Ahad Ia itu: HU wal LAHU .
HU adalah zat mutlak dan kerajaan (‘Kingdom’) dan LAHU adalah yang mengatakan : Lahu kunfayakun ( dua ayat terakhir surah Yasin) Yang Empunya HU ( ‘Kingdom’) adalah :LIL LAHI robbil’alameen , Sementara al lahu tajali bila diri hapus ( selfless) Justeru itu Lillahi ( tajalli pada HU dan al lahu tajali pada selfless /hapus aku . Rujuk : iii) Al Fatihah: Alhamdu LIL LAHI robbil’alameen LIL LAHI Yang Empunya Kerajaan ( Kingdom ) .Apabila LAHU tajalli atau manifests pada diri . Maka Aku hapus (selfless) yang ada hanyalah Allahu yakni Al Lahu dan pada Hu ( Alam semesta) menjadi LIL LAHI sebab hakikatnya semua “Dia’ belaka kerna hanya “Dia’ yang wajibal wujud barulah bisa HU wal LAHU Ahad . Yakni ,’ SE” sebenarnya ‘Se’ 100 % tiada syirik . Pada diri kiamat dan alam kiamat Al Lahu ( datang dari Lahu kerna artisan atau tukang Lahu ) dan LIL LAHI( robililalameen) yang juga datang dari Lahu bisa kembali kepada Yang Maha Pencipta ( Lahu ) ; apabila tiada lagi tajalli atau manifestasi ‘Dia’ pada alam semesta( Hu ) dan al- lahu ( selfless atau pada hapus aku ) Kombinasi Al Lahu dan Lil Lahi : barulah ‘SE”.( manifestasi atau tajalli ‘Dia’) kerna pada hakikatnya hanya ‘Dia’ yang wajibal wujud.This is what tauheed is all about ie, He’s existence. And No Syirik.
Firmanul Lahu: “ Allahu nur rusama wa tiwal ard “ ( Sesungguhnya Nur aku meliputi langit dan bumi “ ) kerna ‘Dia’ bukan nur tetapi Yang Empunya Nur. Justeru itu, jangan syirik bertuhankan nur atau cahaya kerna ‘Dia ‘ bukan cahaya; tetapi Yang Empunya Nur
Oleh : Nash Ar-Rawy / 20.9.09
( www.nashsisepuluh.spaces.live.com )
D ATROCITIES OF INTRUDER TERRORIST ZIONIST ISRAEL , AMERICA N UNO !! IN GAZA! RAMADHAN 2014 !!
Tuesday, September 22, 2009
02 Sufi Siber Oleh: Nash Ar-Rawy
02 SUFISM OF THE NEW MILLENNIUM 02
INTRODUKSI
1) Ilmu Kalam ( kitab ) dan Ilmu Sir ( rahsia diri dengan ‘Dia’ yakni anugerah )
2 ) Teori dan Praktikal ( rasa , terasa dan merasai ) yakni , pengalaman peribadi saja
3 ) ‘Dia” yang awal yang akhir ( tajali ) dalam frekuensi HU wal awwalu, wal akhiru
wal zohiru wal batinu wa HUWA ‘ala kullisyaiin ‘alim ( Hadid : ayat 3 )
4) ‘Dia’ Zahir dan Batin
5) Dunia dan akhirat
6) Frekuensi ‘Feqah saufi”( “aku’ .’Dia ) pada hakikah kepada ‘Saufi Tauhid “ (‘Dia. ‘Dia”) pada makrifah : Diam dalam perkataan, diam dalam perbuatan DIAM DALAM DIAM ; diri hapus( selfless) dan berlaku transformasi “lamauhud bilhakki ilallahu “ Hanya ‘SE’ nya “Dia”yang wujud dan yang berhak “ Lil Lahi robbil’alameen.
7) Aliran ke-TUHAN-an “Aku” , ‘Dia” ( Godly bukan God ) :” Laisakamislihi syaiun” ( Tiada sesuatu pun yang menyerupai ‘ Dia”)
8) Metaphysic ‘Rabbani” ( sesi perubatan)
9) Tasauf Siber
10) Azali – Abadi
( www.nashsisepuluh.spaces.live.com )
INTRODUKSI
1) Ilmu Kalam ( kitab ) dan Ilmu Sir ( rahsia diri dengan ‘Dia’ yakni anugerah )
2 ) Teori dan Praktikal ( rasa , terasa dan merasai ) yakni , pengalaman peribadi saja
3 ) ‘Dia” yang awal yang akhir ( tajali ) dalam frekuensi HU wal awwalu, wal akhiru
wal zohiru wal batinu wa HUWA ‘ala kullisyaiin ‘alim ( Hadid : ayat 3 )
4) ‘Dia’ Zahir dan Batin
5) Dunia dan akhirat
6) Frekuensi ‘Feqah saufi”( “aku’ .’Dia ) pada hakikah kepada ‘Saufi Tauhid “ (‘Dia. ‘Dia”) pada makrifah : Diam dalam perkataan, diam dalam perbuatan DIAM DALAM DIAM ; diri hapus( selfless) dan berlaku transformasi “lamauhud bilhakki ilallahu “ Hanya ‘SE’ nya “Dia”yang wujud dan yang berhak “ Lil Lahi robbil’alameen.
7) Aliran ke-TUHAN-an “Aku” , ‘Dia” ( Godly bukan God ) :” Laisakamislihi syaiun” ( Tiada sesuatu pun yang menyerupai ‘ Dia”)
8) Metaphysic ‘Rabbani” ( sesi perubatan)
9) Tasauf Siber
10) Azali – Abadi
( www.nashsisepuluh.spaces.live.com )
01 Cover Page : Sufi Siber Oleh: Nash Ar-Rawy
01 COVER PAGE:
SUFISM OF THE NEW MILLENNIUM
By: Nash Ar-Raswy ( 25.4.02) ( www.nashsisepuluh.spaces.live.com)
Dedikasi dan Al Fatihah kepada aruah ibubapa: Adnan b Muhammad Yusuf dan
INTRODUKSI Putum Alawiyah bt Hj Meor Yahaya
Dunia dan Akhirat, Syariat dan Hakikat , Zahir dan Batin Awal dan Akhir; Roh dan Jasad
Seiring dan Sejalan Azali – Abadi , Teori – Praktikal , Tauhid Kemas, Ilmu Diri Kemas, Syariat Kemas; Roh yang berjasad bukan Roh Sahaja. SI TONGGOK(Jasad) tidak bisa dibuang.
Sambil bersyariat, berhakikat, bermakrifat serentak.Naik dan turun secara otomatis mengikut frekuensi secara natural dan fitrah semulajadi.
Adam – ‘Aku’ - ‘Dia’
Syariat – Hakikat – Makrifat.
DIAM DALAM PERBUATAN, DIAM DALAM PERKATAAN ,
DIAM DALAM DIAM : Mematikan diri , Hapus ‘Aku’ Hapus diri ( Selfless)
Yang ada hanya kalimah dan Yang Empunya kalmah
Semata-mata tajali LIL LAHI robbil’alameen( Surah Al Fatihah ) Yang datang dari LAHU yang kata LAHU kunfayan ( 2 ayat terakhit surah Yasin )
Bisa di lihat dalam surah Ikhlas : Qul Hu wallahu Ahad, iaitu : Hu wal Lahu
HU - zat mutlak , Yang Empunya Kingdom ( Kerajaan) yakni tajali LAHU selaku tuhan semesta alam; iaitu : Lil Lahi ( robbil’alameen – al fatihah )
Wal Lahu adalah Al Lahu Al atau atisan atau tukang yang datang dari LAHU; tajali mengambil alih diri yang terhapus atau zu’ cognative annihilated ectasy (Hapus ‘Aku” atau selfless )
Hu wal lahu
Hu dan al Lahu adalah tajali ‘ Dia’ La maujud bil hakkik ilal LAHU (Hanya “Dia” yang wujud dan yang berhak ) akan kembali kepada LAHU yakni tuhan semesta alam atau HU dan Yang Empunya Diri ( al-lahu ) baru lah ‘SE’ ‘Dia” dalam GERAK, PENGLIHATAN DAN PENDENGARAN apabila hapus diri atau ‘Aku” Diam dalam perbuatan, diam dalam perkataan dan DIAM DALAM DIA ; tukar frekuensi ‘Dia’ baru “Dia’ takes over . “ Qolakokum wama ‘ta’malun “ ( Aku yang mencipta kamu dan mencipta segala perbuatan kamu ) “ wama romaita iszromaita wala kinnal laha roma” ( Bukan kamu ( Muhammd) yang membaling tetapi ‘tangan’ aku yang membaling . dan “ wa HUWA ma’akum ainama kuntum” ( Aku berada di mana saja kamu berada) masksud Qur’an.
“ You write, but HE’s the writer “ You profess , you teach but HE’s the Professor Mster of All Things : “ Guru segala guru “ “ :alamal insa na malam yaklam”( Aku yang mengajar kamu akan perkara yang tidak pernah kamu ketahui. …bersambung 02/18/9/09
REFERENCESS
Kitabullah dan Assunnah, Ilmu Mengenal Diri dan Batin ku ( karya Prof.Baginda Mokhtaruddin Alam Shah) Karyanya diterjermahkan kepada Bahasa English di Universiti Oxford oleh : Prof. Dr. Burhanuddin Al Helmy . Pengarang kitab Simposium Tasauf) Sekalung bunga dan setinggi penghargaan dan penghormatan kepada : Br. Shukor b. Muhammad Ibrahim.( Kulim , Kedah ) Bapak Abdul Rahman( Parit. Perak) dan Br.Abdul Aziz ( Taiping , Perak ) dalam banyak diskusi dan muzakarah.
( www.nashsisepuluh.spaces.live.com )
SUFISM OF THE NEW MILLENNIUM
By: Nash Ar-Raswy ( 25.4.02) ( www.nashsisepuluh.spaces.live.com)
Dedikasi dan Al Fatihah kepada aruah ibubapa: Adnan b Muhammad Yusuf dan
INTRODUKSI Putum Alawiyah bt Hj Meor Yahaya
Dunia dan Akhirat, Syariat dan Hakikat , Zahir dan Batin Awal dan Akhir; Roh dan Jasad
Seiring dan Sejalan Azali – Abadi , Teori – Praktikal , Tauhid Kemas, Ilmu Diri Kemas, Syariat Kemas; Roh yang berjasad bukan Roh Sahaja. SI TONGGOK(Jasad) tidak bisa dibuang.
Sambil bersyariat, berhakikat, bermakrifat serentak.Naik dan turun secara otomatis mengikut frekuensi secara natural dan fitrah semulajadi.
Adam – ‘Aku’ - ‘Dia’
Syariat – Hakikat – Makrifat.
DIAM DALAM PERBUATAN, DIAM DALAM PERKATAAN ,
DIAM DALAM DIAM : Mematikan diri , Hapus ‘Aku’ Hapus diri ( Selfless)
Yang ada hanya kalimah dan Yang Empunya kalmah
Semata-mata tajali LIL LAHI robbil’alameen( Surah Al Fatihah ) Yang datang dari LAHU yang kata LAHU kunfayan ( 2 ayat terakhit surah Yasin )
Bisa di lihat dalam surah Ikhlas : Qul Hu wallahu Ahad, iaitu : Hu wal Lahu
HU - zat mutlak , Yang Empunya Kingdom ( Kerajaan) yakni tajali LAHU selaku tuhan semesta alam; iaitu : Lil Lahi ( robbil’alameen – al fatihah )
Wal Lahu adalah Al Lahu Al atau atisan atau tukang yang datang dari LAHU; tajali mengambil alih diri yang terhapus atau zu’ cognative annihilated ectasy (Hapus ‘Aku” atau selfless )
Hu wal lahu
Hu dan al Lahu adalah tajali ‘ Dia’ La maujud bil hakkik ilal LAHU (Hanya “Dia” yang wujud dan yang berhak ) akan kembali kepada LAHU yakni tuhan semesta alam atau HU dan Yang Empunya Diri ( al-lahu ) baru lah ‘SE’ ‘Dia” dalam GERAK, PENGLIHATAN DAN PENDENGARAN apabila hapus diri atau ‘Aku” Diam dalam perbuatan, diam dalam perkataan dan DIAM DALAM DIA ; tukar frekuensi ‘Dia’ baru “Dia’ takes over . “ Qolakokum wama ‘ta’malun “ ( Aku yang mencipta kamu dan mencipta segala perbuatan kamu ) “ wama romaita iszromaita wala kinnal laha roma” ( Bukan kamu ( Muhammd) yang membaling tetapi ‘tangan’ aku yang membaling . dan “ wa HUWA ma’akum ainama kuntum” ( Aku berada di mana saja kamu berada) masksud Qur’an.
“ You write, but HE’s the writer “ You profess , you teach but HE’s the Professor Mster of All Things : “ Guru segala guru “ “ :alamal insa na malam yaklam”( Aku yang mengajar kamu akan perkara yang tidak pernah kamu ketahui. …bersambung 02/18/9/09
REFERENCESS
Kitabullah dan Assunnah, Ilmu Mengenal Diri dan Batin ku ( karya Prof.Baginda Mokhtaruddin Alam Shah) Karyanya diterjermahkan kepada Bahasa English di Universiti Oxford oleh : Prof. Dr. Burhanuddin Al Helmy . Pengarang kitab Simposium Tasauf) Sekalung bunga dan setinggi penghargaan dan penghormatan kepada : Br. Shukor b. Muhammad Ibrahim.( Kulim , Kedah ) Bapak Abdul Rahman( Parit. Perak) dan Br.Abdul Aziz ( Taiping , Perak ) dalam banyak diskusi dan muzakarah.
( www.nashsisepuluh.spaces.live.com )
04 Kebahagiaan Dan Ketenangan Oleh: Nash Ar-Rawy
Sesuai untuk paparan di Mozilla Firefox dan di resolusi skrin 1280x768.
Kebahagiaan dan Ketenangan
Sep 22nd, 2009 | By webmaster | Category: Team PerakExpress, nash ar-rawy
( www.perakexpress.com )
Oleh: Nash Ar-Rawy
‘Dia’ adalah kosong : Emptiness, nothingness( No Body , No Mind, No Soul ) ; INFINITY . But ‘ Dia; tajalli atau manifest dalam HU ( alam semesta , kerajaan ‘Dia’ HIS KINGDOM ) sebagaimana dalam firmanul Lahu , “ HU wal awwalu, wal akhiru , wal zohiru wal batinu wa HUWA ‘ala qul lisyaiin alim “( Sila rujuk Surah Al Hadid: ayat 3 ) dan “ Allahu atau Al Lahu nur russama wa tiwal ard “ ( Sesungguhnya nur aku meliputi langit dan bumi “ ) Yakni Tiada satu riuang pun yang ‘Dia; tiada ; liput meliputi , penuh memenuhi . Akan tetapi, ‘Dia ‘ bukan Nur , tetapi Yang Empunya Nur ‘Dia’ juga . manifest atau tajalli dalam “Diri Hapus” ( selfless) seperti di dalam syahadah : la ilaha illallahu: Tiada tuhan melainkan Allahu atau Al Lahu .* yakni tukang atau artisan datang dari Lahu : yang kata Lahu kun fayakun ( Surah Yasin , dua ayat yang akhir ).
Justeru itu yang Ahad atau ‘Se “ adalah batin Hu dan batin Allahu Yakni Lil Lahi robbil ‘alameen dan Al lahu ( artisan atau tukang Lahu ) Sila lihat suratul ikhlas : “ Qul Hu wa Al Lahu Ahad” Yakni , ‘Se’ atau Ahad adalah Hu dan Al Lahu( kombinasi tajalli ‘Dia”) Yakni, Yang Empunya Batin Alam semesta : Lil Lahi robbil’alameen dan Yang Empunya Batin Diri : Al Lahu ; kerna Aku hapus hanya pada hakikah yang ada adalah ‘Dia’ semata-mata ‘Dia’ ( ‘SE’).Kombinasi batin ‘Dia’ dengan Batin ‘Dia’ dalam batin ( Lil Lahi dan Al Lahu ) . kepada Lahu. Yakni, yang datang dari Lahu (kunfayakun).dan kembali kepada Lahu ( HU wal Al Lahu Ahad ) HU adalah Lil Lahi ( Robbil’alameen )dan Allahu adalah Al Lahu; ’Dia’dalam ‘Dia’ dalam ‘Dia’ dalam ‘Dia’ kerna ‘Dia’ bersembunyi di dalam terang.
Pada diri yang Selfless: dan dalam frekuensi ‘Dia” : Kosong , emptiness, No Thing dan infinity baru bisa insya Allahu berlaku tajalli atau manifestasi . Iaitu : Diam dalam perkataan, Diam dalam perbuatan dan DIAM DALAM DIAM , seperti di dalam solat lima waktu , bangun untuk wuduk sudah ‘niat’ solat dan ‘israk’ dan takbir solat; sudah ‘ mi’raj’ pada hakikahnya ( syariat, hakikat , ma’riat dalam solat ) Terkenang ingin bersahur sudah berlaku puasa kerna niat itu tiada huruf dan tiada suara . Itu frekensi ‘Dia’ Solat itu pada level atau frekuensi Feqah Saufi adalah Muhadas( baru) puji Kadim(Kekal) dan pada Frekuensi Saufi Tauhid adalah : Kadim puji Kadim : Dia’ puji dirinya sendiri: baru lah ‘ Se” ( Aku hapus atau selfless); ‘Dia’ ambilalih ( tajalli).
‘Dia’ shapeless, formless ( Tiada berupa, tiada berbentuk ) . Tiada huruf, tiada suara, tiada ruang ( spaceless) , tiada waktu ( formless), tiada ilmu ( beyond knowledge /beyond science) tiada amal , tiada awal , tiada akhir , tiada zahir dan tiada batin .( Kosong dan Infinity ) Tetapi, tajalli atau manifest dalam lil Lahi robbil’alameen ( Sila rujujk surah Al Hadid : ayat 3 ) dan diri hapus ( selfless) pada Al Lahu
Dalam frekuensi diri ( Hapus diri atau selfless) zu’ atau cognative annihilated ectasy : “ Dia” ambil alih kerna pada hahikahnya(in actuality) hanya ‘Dia ‘ yang ‘SE’nya wajibal wujud ( “ La maujud bil hakki illallahu ‘) . Baru bisa insyaAllahu ada Peace and Bliss ( Rejoice and Happiness ) or barakah. Secara anugerah .
Di dalam rahmah ‘Dia”. nur , barakah , keampunan dan anugerah “ Dia” sahaja ( syurga ) baru bisa ada Peace and Bliss( Rejoice and Hapiness) Justeru itu, perlu ada Peace and Bliss sekarang kerna di sana hanya ada mereka yang bisa ada Peace and Bliss sahaja. Justeru itu, jika anda murung atau sedih ; anda tiada layak berada di sana(tempat rahmatnya atau syurga) kerna anda tidak ada peace and bliss, dalam diri anda. Peace dan Bliss itu sebenarnya rahsia anda sebenarnya jika anda senantiasa SYUKUR dan REDHA .Justeru itu , tiada bisa merungut atau ‘complain’
Kemurungan bererti , menolak ‘Dia’ kerna tiada syukur dan redha ! Bukankah ‘Dia’ Yang Maha Sejahtera dan Yang Maha Pengasih Lagi Yang Maha Penyayang ( Ar- Rahman dan Ar-Rahim ) Justeru itu ‘Dia’ melihat apa yang ada di dalam hati anda bukannya hiasan luaran diri anda itu ; kerna KETENANGAN dan KEBAHAGIAAN itu ada di dalam diri anda yang hidup kerna yang di luar itu semuanya mati dan ilusi .
Diri anda yang di luar itu sebenarnya adalah ‘Diri Mati” atau ‘The Dead Person “ . Sementara diri yang di dalam itu , diri batin adalah diri anda yang sebenarnya.iaitu ; ‘The Living Person “ . Si hidup yang bawa Si Mati bukannya Si Mati yang bawa Si Hidup . Anologi : Pemandu ( hidup ) yang bawa kereta( mati) bukan kereta yang bawa pemandu
Justeru itu, Peace and Bliss ( Rejoice and Happiness) hanya bisa di temui di dalam diri ( with –in ) you , bukannya di luar yang mati ‘ seperti kereta besar, rumah besar , wang besar dan isteri besar ‘ itu semuanya mati dan kesandiwaraan duniawi bukannya ukhrawi dan bukannya ‘real’ atau benar kerana yang benar hanya ada pada “ Dia’ di dalam diri dan tiada bisa ketemunya di luar.
Dia’ dan unsur daripada ‘Dia’ iatu ‘contact –point” ‘Aku’.’Dia” iaitu : roh . Namun yang bertuhankan roh, kerna ‘Dia bukannya roh atau nyawa atau diri atau nafas . Akan tetapi Yang Empunya roh , nyawa, nur, diri dan nafas.
Justeru itu, anda tanpa di sedari telah melakukan kesilapan yang amat besar sekali kerna tumpuan anda , konsentrasi anda , focus anda , ingatan anda, fikiran anda lebih tertumpu pada ‘The Dead Person “ Anda lebih menyediakan prasarana dan keperluan ‘ The Dead Person” seperti memastikan kecukupan makanan yang enak-enak dan minuman segar yang lazat lazat
Tanyalah diri anda sendiri secara jujur dan ikhlas , ‘ Benarkah aku ini mendahului dan memberikan tumpuan dan focus yang sepenuh-penuhnya pada ‘ The Living Person “ yang di dalam dan yang tiada bisa di lihat dengan mata kasar”. ‘Dia’ memerlukan makanan batin kerna “Dia’ Si Batin seperi ; tasbih ( subhanallahu) tahmid ( alhamdulillahi ) takbir ( Allah Hu ) dan tahlil ( la ila ha ilallahu ) serta selawat selain daripada tilawah al qur’an . yang senantiasa Solatun Daimun kerna selalu mengingati ‘Dia” sepanjang masa ( ‘around the clock’) sebagaimana firmanul Lahu . “ Wa aqimissola tali zikri ‘ ( Dan menyemnpurnakan solat untuk tujuan zikir ) Yakni mengingatinya bukan solat lima waktu sahaha tetapi talizikri senantiasa .
Justeru itu, senantiasa dalam keadaan dan frekuensi “ Fissajidieen” ( sujud pada hakikahnya 24 jam ) baru bisa inyaAllahu tiada rasuah, tipu, zina , mabuk, rogol , bunuh dsn,) kerna senantisa Solatun Daimun dan Fissayideen . Firmanul Lahu, “ wa taqol lubaka fissajideen ‘ ( dan pergerakan-pergerakan kamu antara mereka yang sujud). Jika anda bisa berada di dalam frekuensi ini ; yakni : ke-TUHAN-an , insyaAllahu dengan izin ‘Dia’ bisa di anugerahi ‘Dia’ dengan KEBAHAGIANN DAN KETENANGAN , PREACE and BLISS ( REJOICE and HAPPINESS ) yang sediada di dalam diri anda sendiri ( WITH-IN ) you bukannya di luar yang mati dan menipu ( ‘deceiving’).
Bersyukurlah dan redhalah dengan apa yang ada dalam frekuensi solatun daimun dan fissajideen selalu ; supaya sekarang ini juga ; sudah bisa ada ‘Syurga” sebelum ke syurga( rahmat ‘Dia’) agar bisa ada Ketenangan dan Kebahagiaan : Peace and Bliss( Rejoice and Happiness) di dalam diri anda insyaAllahu ; yang pastinya bukannya di luar; seperti yang dinyatakan di dalam Al-Qur'an: Qolbun Salim dan Lahu Qolbun
Tags: nash ar-rawy
( www.nashsisepuluh.spaces.live.com )
Kebahagiaan dan Ketenangan
Sep 22nd, 2009 | By webmaster | Category: Team PerakExpress, nash ar-rawy
( www.perakexpress.com )
Oleh: Nash Ar-Rawy
‘Dia’ adalah kosong : Emptiness, nothingness( No Body , No Mind, No Soul ) ; INFINITY . But ‘ Dia; tajalli atau manifest dalam HU ( alam semesta , kerajaan ‘Dia’ HIS KINGDOM ) sebagaimana dalam firmanul Lahu , “ HU wal awwalu, wal akhiru , wal zohiru wal batinu wa HUWA ‘ala qul lisyaiin alim “( Sila rujuk Surah Al Hadid: ayat 3 ) dan “ Allahu atau Al Lahu nur russama wa tiwal ard “ ( Sesungguhnya nur aku meliputi langit dan bumi “ ) Yakni Tiada satu riuang pun yang ‘Dia; tiada ; liput meliputi , penuh memenuhi . Akan tetapi, ‘Dia ‘ bukan Nur , tetapi Yang Empunya Nur ‘Dia’ juga . manifest atau tajalli dalam “Diri Hapus” ( selfless) seperti di dalam syahadah : la ilaha illallahu: Tiada tuhan melainkan Allahu atau Al Lahu .* yakni tukang atau artisan datang dari Lahu : yang kata Lahu kun fayakun ( Surah Yasin , dua ayat yang akhir ).
Justeru itu yang Ahad atau ‘Se “ adalah batin Hu dan batin Allahu Yakni Lil Lahi robbil ‘alameen dan Al lahu ( artisan atau tukang Lahu ) Sila lihat suratul ikhlas : “ Qul Hu wa Al Lahu Ahad” Yakni , ‘Se’ atau Ahad adalah Hu dan Al Lahu( kombinasi tajalli ‘Dia”) Yakni, Yang Empunya Batin Alam semesta : Lil Lahi robbil’alameen dan Yang Empunya Batin Diri : Al Lahu ; kerna Aku hapus hanya pada hakikah yang ada adalah ‘Dia’ semata-mata ‘Dia’ ( ‘SE’).Kombinasi batin ‘Dia’ dengan Batin ‘Dia’ dalam batin ( Lil Lahi dan Al Lahu ) . kepada Lahu. Yakni, yang datang dari Lahu (kunfayakun).dan kembali kepada Lahu ( HU wal Al Lahu Ahad ) HU adalah Lil Lahi ( Robbil’alameen )dan Allahu adalah Al Lahu; ’Dia’dalam ‘Dia’ dalam ‘Dia’ dalam ‘Dia’ kerna ‘Dia’ bersembunyi di dalam terang.
Pada diri yang Selfless: dan dalam frekuensi ‘Dia” : Kosong , emptiness, No Thing dan infinity baru bisa insya Allahu berlaku tajalli atau manifestasi . Iaitu : Diam dalam perkataan, Diam dalam perbuatan dan DIAM DALAM DIAM , seperti di dalam solat lima waktu , bangun untuk wuduk sudah ‘niat’ solat dan ‘israk’ dan takbir solat; sudah ‘ mi’raj’ pada hakikahnya ( syariat, hakikat , ma’riat dalam solat ) Terkenang ingin bersahur sudah berlaku puasa kerna niat itu tiada huruf dan tiada suara . Itu frekensi ‘Dia’ Solat itu pada level atau frekuensi Feqah Saufi adalah Muhadas( baru) puji Kadim(Kekal) dan pada Frekuensi Saufi Tauhid adalah : Kadim puji Kadim : Dia’ puji dirinya sendiri: baru lah ‘ Se” ( Aku hapus atau selfless); ‘Dia’ ambilalih ( tajalli).
‘Dia’ shapeless, formless ( Tiada berupa, tiada berbentuk ) . Tiada huruf, tiada suara, tiada ruang ( spaceless) , tiada waktu ( formless), tiada ilmu ( beyond knowledge /beyond science) tiada amal , tiada awal , tiada akhir , tiada zahir dan tiada batin .( Kosong dan Infinity ) Tetapi, tajalli atau manifest dalam lil Lahi robbil’alameen ( Sila rujujk surah Al Hadid : ayat 3 ) dan diri hapus ( selfless) pada Al Lahu
Dalam frekuensi diri ( Hapus diri atau selfless) zu’ atau cognative annihilated ectasy : “ Dia” ambil alih kerna pada hahikahnya(in actuality) hanya ‘Dia ‘ yang ‘SE’nya wajibal wujud ( “ La maujud bil hakki illallahu ‘) . Baru bisa insyaAllahu ada Peace and Bliss ( Rejoice and Happiness ) or barakah. Secara anugerah .
Di dalam rahmah ‘Dia”. nur , barakah , keampunan dan anugerah “ Dia” sahaja ( syurga ) baru bisa ada Peace and Bliss( Rejoice and Hapiness) Justeru itu, perlu ada Peace and Bliss sekarang kerna di sana hanya ada mereka yang bisa ada Peace and Bliss sahaja. Justeru itu, jika anda murung atau sedih ; anda tiada layak berada di sana(tempat rahmatnya atau syurga) kerna anda tidak ada peace and bliss, dalam diri anda. Peace dan Bliss itu sebenarnya rahsia anda sebenarnya jika anda senantiasa SYUKUR dan REDHA .Justeru itu , tiada bisa merungut atau ‘complain’
Kemurungan bererti , menolak ‘Dia’ kerna tiada syukur dan redha ! Bukankah ‘Dia’ Yang Maha Sejahtera dan Yang Maha Pengasih Lagi Yang Maha Penyayang ( Ar- Rahman dan Ar-Rahim ) Justeru itu ‘Dia’ melihat apa yang ada di dalam hati anda bukannya hiasan luaran diri anda itu ; kerna KETENANGAN dan KEBAHAGIAAN itu ada di dalam diri anda yang hidup kerna yang di luar itu semuanya mati dan ilusi .
Diri anda yang di luar itu sebenarnya adalah ‘Diri Mati” atau ‘The Dead Person “ . Sementara diri yang di dalam itu , diri batin adalah diri anda yang sebenarnya.iaitu ; ‘The Living Person “ . Si hidup yang bawa Si Mati bukannya Si Mati yang bawa Si Hidup . Anologi : Pemandu ( hidup ) yang bawa kereta( mati) bukan kereta yang bawa pemandu
Justeru itu, Peace and Bliss ( Rejoice and Happiness) hanya bisa di temui di dalam diri ( with –in ) you , bukannya di luar yang mati ‘ seperti kereta besar, rumah besar , wang besar dan isteri besar ‘ itu semuanya mati dan kesandiwaraan duniawi bukannya ukhrawi dan bukannya ‘real’ atau benar kerana yang benar hanya ada pada “ Dia’ di dalam diri dan tiada bisa ketemunya di luar.
Dia’ dan unsur daripada ‘Dia’ iatu ‘contact –point” ‘Aku’.’Dia” iaitu : roh . Namun yang bertuhankan roh, kerna ‘Dia bukannya roh atau nyawa atau diri atau nafas . Akan tetapi Yang Empunya roh , nyawa, nur, diri dan nafas.
Justeru itu, anda tanpa di sedari telah melakukan kesilapan yang amat besar sekali kerna tumpuan anda , konsentrasi anda , focus anda , ingatan anda, fikiran anda lebih tertumpu pada ‘The Dead Person “ Anda lebih menyediakan prasarana dan keperluan ‘ The Dead Person” seperti memastikan kecukupan makanan yang enak-enak dan minuman segar yang lazat lazat
Tanyalah diri anda sendiri secara jujur dan ikhlas , ‘ Benarkah aku ini mendahului dan memberikan tumpuan dan focus yang sepenuh-penuhnya pada ‘ The Living Person “ yang di dalam dan yang tiada bisa di lihat dengan mata kasar”. ‘Dia’ memerlukan makanan batin kerna “Dia’ Si Batin seperi ; tasbih ( subhanallahu) tahmid ( alhamdulillahi ) takbir ( Allah Hu ) dan tahlil ( la ila ha ilallahu ) serta selawat selain daripada tilawah al qur’an . yang senantiasa Solatun Daimun kerna selalu mengingati ‘Dia” sepanjang masa ( ‘around the clock’) sebagaimana firmanul Lahu . “ Wa aqimissola tali zikri ‘ ( Dan menyemnpurnakan solat untuk tujuan zikir ) Yakni mengingatinya bukan solat lima waktu sahaha tetapi talizikri senantiasa .
Justeru itu, senantiasa dalam keadaan dan frekuensi “ Fissajidieen” ( sujud pada hakikahnya 24 jam ) baru bisa inyaAllahu tiada rasuah, tipu, zina , mabuk, rogol , bunuh dsn,) kerna senantisa Solatun Daimun dan Fissayideen . Firmanul Lahu, “ wa taqol lubaka fissajideen ‘ ( dan pergerakan-pergerakan kamu antara mereka yang sujud). Jika anda bisa berada di dalam frekuensi ini ; yakni : ke-TUHAN-an , insyaAllahu dengan izin ‘Dia’ bisa di anugerahi ‘Dia’ dengan KEBAHAGIANN DAN KETENANGAN , PREACE and BLISS ( REJOICE and HAPPINESS ) yang sediada di dalam diri anda sendiri ( WITH-IN ) you bukannya di luar yang mati dan menipu ( ‘deceiving’).
Bersyukurlah dan redhalah dengan apa yang ada dalam frekuensi solatun daimun dan fissajideen selalu ; supaya sekarang ini juga ; sudah bisa ada ‘Syurga” sebelum ke syurga( rahmat ‘Dia’) agar bisa ada Ketenangan dan Kebahagiaan : Peace and Bliss( Rejoice and Happiness) di dalam diri anda insyaAllahu ; yang pastinya bukannya di luar; seperti yang dinyatakan di dalam Al-Qur'an: Qolbun Salim dan Lahu Qolbun
Tags: nash ar-rawy
( www.nashsisepuluh.spaces.live.com )
Subscribe to:
Posts (Atom)