ke-TUHAN-an (Divinity)
Jul 16th, 2009 | By webmaster | Category: nash ar-rawy, utama ( www.perakexpress.com)
>Oleh: Nash Ar-Rawy
‘Dia’ tiada di luar tetapi berada di dalam diri kendiri . “Dia” tiada bisa di pegang atau disentuh , kerna ‘Dia’ tiada berupa atau berbentuk ( ‘shapeless ‘ and ‘ formless’) ‘timeless’ , ‘nothingness’ and ‘emptiness’ ‘infinity’; jitu didalam diri. ‘Dia” dirasai, rasa, merasa dan terasa di dalam frekuensi “Dia” di dalam diri. (HIS Kingdom is WITHIN you ). Justeru itu, kebahagian yang dicari ada di dalam yang hidup di luar semuanya MATI ! kerna frekuensi ‘Dia ‘ Yang Maha Sejahtera Yang Maha Pengasih Penyayang.
“Contact point “ Dia . Aku ialah yang berasal dari ‘ Dia’sendiri ‘OF HIM’ but not HIM iaitu roh ciptaan ‘Dia’ yang ditiupkan ke dalam tubuh nabi Adam. “ Ya haiyum ya qhoiyum “ Dia yang Maha Hidup lagi Menghidupkan . “ Nurun ‘ala nurin yah dil lahu linurihi maiyasya’ “( Anur: ayat 35 : Cahaya di dalam cahaya diberikan kepada sesiapa yang aku kehendaki .) Tetapi jangan bertuhankan cahaya kerna itu bukan ‘Dia’ Cuma cahaya dalam cahaya . Melalui cahaya menemui yang empunya cahaya.
Akan tetapi, ‘Dia’ yang empunya nur, yang empunya roh, yang empunya diri, yang empuya nyawa, yang empunya nafas, yang empuya rezeki , yang empunya pangkat dan kedudukan dan yang empunya segala.
‘Dia’ yang empunya i) Diri yang terdiri ( Roh jasad, mental ) ii) Diri yang terperi ( Roh ) dan iii) Diri yang sebenarnya diri ( Aku yakni Dia ).Namun tauhid itu sendiri ialah tiada syirik kepada ‘Dia’ dan tiada bisa bertuhankan diri atau roh. atau kalimah.
Untuk duduk di dalam frekuensi ‘Dia’, diri hendaklah bisa di tenggelamkan (Convertion) pada frekuensi “ Dia “ pada hakikatnya ‘ Selfless’ ( Hapus Aku ) “ La mauwud bil hakki ilallah “ ( Tiada yang wujud yang berhak hanyalah Allah ).Tauhidul makrifah. Hapus diri dan konversi diri pada frekuensi ‘Dia’ ( zu’ annihilated)
‘Dia “ tiada bisa dinyatakan dalam ilmu kerna dia bukan objek yang bisa di lihat tetapi ‘ beyond all sciences’ tetapi ‘Dia ; bisa ada di dalam frekuensi rasa bagi sesiapa yang dianugerahinya : merasainya . Rasa tiada bisa di sainstifikkan kerna mahu rasa sedapnya kopi ‘cow’ tiada bisa pindah teknologi tetapi hanya rasa sendiri bukan dengan ilmu bancuhan kopi i) Ilmu yakin atau melihat kopi ii) ainul yakin tetapi dengan meminumnya dan merasai ni’matnya sendiri iii) hakkul yakin dan iv ) Kemalatul Yakin ( Kesempurnaan Yakin ) ; dan v) Aku ‘Dia’ dalam ;Dia ‘Aku” Hanya ‘Dia’ yang wujud.
‘Aku” dalam “aku “ Aku yang ghaib tenggelam di dalam “aku” yang ghaib : Batin ku , di dalam batin, di dalam batin yang tiada bisa diceritakan kerna di luar ilmu dan merupakan pengalaman peribadi anugerah daripada ‘Dia” ; Aku berikan kepada sesiapa yang aku kehendaki ( “ yah dillahu linurihi maiyasya” ).lantaran menjadi ‘ selfless’ kerna tiada bisa yang ada, yang ada melainkan ‘Dia “ Yakni, bukankah “ firman dia” yang menyatakan “ lahu kun fayakun “ ( surah yasin dua ayat yang terakhir ) ‘Dia’ bukan firman ( ‘word’) tetapi yang empunya firman ( ‘Master of say bukan say ‘ )
Seandainya ‘Dia’ tiada berfirman masakan bisa ada manusia yang akan panggilnya Tuhan, God atau apa nama sekalipun kerna ‘ Dia’ sebenarnya “ Dia” yang tiada bernama ( ‘ The nameless one ‘ ) Justeru, masakan ada Malaikat dan syaitan serta keseluruhan ciptaannya seluruh universe ini. Pada hakikatnya ‘ Dia’ yang “Se’ dan yang Maha Esa.; Tauhidul zat, sifat asma; af’al dan makrifah.(‘actuality’)
“Dia” ada ( pada frekuensi rasa ) tapi tiada ( tiada pada rupa dan bentuk ) , Ada tapi tiada, Tiada tapi ada . Jauh tiada berantara , dekat tiada bersempadan kerna dia ‘spaceles’ dan ‘ timeless’ . tiada bertempat dan tiada berwaktu . “Dia’ ada di mana –mana jua.” wahuwa ma’akum ainama kuntun” maksud Qur’an ( Aku berada di mana kamu berada )
Tiada tergerak sesuatu sebesar zarah kecuali dengan izinnya i) ilahul hak ( Izin dalam redha bagi amalan soleh ) dan ii) ilahul batil ( Izin dalam murka jika beramal maksiat ) kerna ‘ Dia’ tiada bisa menzalimi hambanya . “ Sesungguhnya aku tiada bisa menzalimi hamba ku walau sebesar zarah sekalipun “ ( maksud Qur’an ) dan “Aku mengharamkan diri aku melakukan kezaliman ke atas hamba-hamba ku dan aku tiada mahu manusia sesama manusia melakukan kezaliman sesama sendiri “ ( Maksud Al-hadis ). “ Barang siapa yang berjalan di muka bumi ini dengan sombong dan bongkak tidak bisa cium bau surga ( maksud Al –hadis ) kerna “ kerna kesombongan dan kebanggaan itu pakaian aku dan barang siapa yang memakainya akan di campak ke dalam neraka (maksud Al Hadis Qudsi) Bukankah ‘Dia’ yang empunya global ! Dalam universe manusia tiada wujud(‘minute’ even the earth is not even a dot ! So, who in actuality /hakikah exists ! )
Ternyatalah orang yang sombong dan bongkak itu telah melakukan syirik kafi lagi mengkafi ( halus lagi menghalus ) kerna melakukan syirik yang tersembunyi termasuklah mereka yang ria’ takabur, ego dan ‘arrogant.’ Kerna bertuhankan diri/nafsu.
Dengan menjadi ‘Selfless” ( hapus aku) adalah pencapaian tauhid yang terbaik kerna penyerahan total kepada :’Dia’ zahir dan batin kerna ‘ wama romaita izromaita wala kinnallah haroma “ maksud Qur’an ( Wahai Muhammad bukan kamu yang membaling tetapi ‘tangan’ aku yang membaling ) dan “ qolakokum wama ta’malun” ( Sesungguhnya aku yang menciptakan kamu dan segala perbuatan kamu ) kerna perserahan diri ( ‘Selfless’) kepada ‘Dia’ bukan sewaktu kemalangan atau kecemasan tetapi dengan “ Bismil lahi walhamduli lahi” ( maksud Al-Hadis ) segala perbuatan sejak azali dan awalan dan permulaan segala ikhtiar dan doa sudah pun di serahkan awal-awal lagi bukan bila tersempit baru bisa mencari ‘Dia’., Perhambaan dan selaku ‘Haprak’ di sisinya kerna manusia tiada memiliki apa –apa pun kecuali dimiliki oleh “Dia’ yang empunya segala.dari mula hingga akhir, zahir dan batin , luar dan dalam semuanya kepunyaan ‘Dia’, Ternyata dalam frekuensi ke-Tuhan-an berlaku HAPUS DIRI baru bisa ‘Se’ ( ‘Selfless’) Mardhatillah ‘Dia’ yang dicari bukan keredhaan manusia.
Pinta kepada ‘Dia’ yang empunya kata kun yang empunya firman ( ‘words’) .Pada hahikatnya diri adalah ‘alfatihah’ kerna Aisyah menyatakan Muhammad adalah Al-Qur’an yang bergerak , yang berjalan ( The walking Qur’an ) Diperhalusi dalam Alfatihah itu adalah Bismillah , Dalam Bismillah itu ada ‘Ba” dan dalam ‘Ba” itu ada ‘Titik”sebagai nuklias . Dari titik itu jadinya ‘Alif” dan seperti dipertegaskan di dalam Al –Qur’an Alif Lam Mim, zalikallita bula roibafi hi hudallil muttakin Justeru , sewaktu berdiri hakikahnya Alif , sewaktu ruku’ hakikahnya Lam dan sewaktu sujud hakikahnya adalah Mim. Artinya selain solat 5 waktu orang mukmin senantiasa ‘Solatun Daimun ‘ maksud Qur’an ( kekal dalam Solat ).’Sesungguhnya gerak kamu dari kalangan orang yg sujud “( “ wataqollubaka fissajidin “ Al-Qur’an ) Yang ada hanyalah Kalimah dan yang empunya kalimah.
‘Dia’ tiada i) huruf ii) suara iii) ruang iv) waktu v) ilmu vi) amal vii) awal viii) akhir ix) zahir x) batin . “ Dia “ ‘beyond science ‘ ( The Existance of None but exists ) “Kewujudan Tiada” ; hanya bisa dalam zu’ ( ‘cognative annihilated ecstasy’) dalam frekuensi ‘Dia” dalam rasa, merasa dan terasa bagi yang merasainya. Namun , tiada bisa menjadi ‘Dia; anologinya : sehelai daun dari pokok tetapi tidak bisa jadinya pokok. “ A ship in the ocean , an ocean in the ship “ One in all . all in one ‘ Microcosmo is the containment of macro cosmo . Satu dalam semua , semua dalam satu , itulah hakikah “Se’ dan hakikah tauhid sebenarnya “Se’ dalam zahir batin. Awal akhir dan senantiasa konsisten dengan ‘Solatun Daimun” kekal dengan nya ‘fissajidin(mim) ‘ InsyaAlla Hu Ta’ala.
Tags: nash ar-rawy
D ATROCITIES OF INTRUDER TERRORIST ZIONIST ISRAEL , AMERICA N UNO !! IN GAZA! RAMADHAN 2014 !!
Thursday, July 16, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment