Bicara Sufi ( www.perakexpress.com )
Sep 27th, 2009 | By Admin | Category: Penulis_Tamu, Rencana, nash ar-rawy
Penulisan ini menjurus kepada 3 aspek iaitu :
i) syariat ( Si Tonggok atau Adam )
ii) Hakikat ( Batin Muhammad atau Nur Muhammad didalam diri.
iii) Makrifah ( ‘Dia” Yang Empunya Nur dan Yang Empunya Diri)
Sementara, Tarikat diri adalah jalan diri dibawa mengikut kefahaman, level dan anugerah masing-masing .
Cabang ilmu ini di bahagikan kepada tiga jurusan secara spesifikasinya supaya bisa mudah bicara, tiada bisa keliru ( ‘mixed up “ atau confusion ) mengikut ‘compartment’ jurusan masing-masing dengan jelas, nyata dan ‘straight-forward ; iaitu;
Compartment :
i) Fekah ( Syariat ) Perihal Si Tonggok: Tempat letak Hukum, syariat pada bahu Adam ( Adam Roh yang berjasad bukan roh sahaja)Solat dll.
2. Feqah Saufi ( Hakikah atau Muhadas ( baru ) puji Kadim ( Kekal) Yakni Hubungan Si Hamba dengan Tuhan .
3. Saufi Tauhid ( Makrifah ) yakni: Kadim puji Kadim ( ‘Dia puji dirinya sendiri ) Tiada lagi muhadas( baru) dan Muhammad setelah diri dimatikan sebelum mati : hapus diri pada hakikahnya yang ada hanyalah“lamaujud bil hakki ilallahu: ( yang ‘SE’nya wujud dan berhak hanyalah Allahu) selainnya pada hakikatnya adalah ilusi semata-mata ( bayangan ‘Dia).Namun untuk temu Yang Empunya Nur mestilah melalui Nur Muhammad ; “ Nurun’ala nur yahdil lahu linurihi maiyashya’ ( Cahaya dalam Cahaya aku berikan( anugerah/gifted) kepada sesiapa yang aku kehendaki) : Annur: 35
4. Nur Muhammad kepada Nurullahu , Nurzat dan Yang Empunya Nur ( ‘Dia’)
5. Roh kepada Yang Empunya Roh ( ‘Dia’)
Itu dari segi ilmu . Pada praktiknya : tiga dalam satu . Si Tonggok ( Adam) tiada bisa dibuang . Contoh bila solat : di sana ada syariat , hakikat dan makrifat. Kerna tauhid mestilah di selarikan dengan ilmu diri iaitu :
i) Diri Yang Terdiri ( Jasad( ‘ ‘The Dead Person ‘, Diri Batin dan Saudara Kembar .
ii) Diri Terperi : Diri Batin ( ‘The Living Person’) ; Si Hidup yang bawa yang mati bukan yang mati yang bawa yang hidup.
6. Diri Yang Sebenarnya Diri ( ‘Dia’ : Yang Empunya Diri )
Jika konsep ini:Tauhid dan Ilmu Mengenal Diri difahami ‘compartment’ dan peranan masing-masing , maka bicara sufi siber ini insyaAllahu bisa di ikuti dengan baik dan cemerlang sekali; kerna anda sudah bisa meletakkan diri pada tempatnya yang sebenar dan bisa insyaAllahu menyesuaikan diri dengan keadaan sejajar dengan frekuansi ke-TUHAN-an
Sumber Nas Al Qur’an :
i) Syahadah: Tiada tuhan melainkan Allahu( Al Lahu )Muhammad Rasulil lahi
ii) Qul Huwal lahu Ahad Ia itu: HU wal LAHU .HU adalah zat mutlak dan kerajaan (‘Kingdom’) dan LAHU adalah yang mengatakan : Lahu kunfayakun ( dua ayat terakhir surah Yasin) Yang Empunya HU ( ‘Kingdom’) adalah :LIL LAHI robbil’alameen , Sementara al lahu tajali bila diri hapus ( selfless) Justeru itu Lillahi ( tajalli pada HU dan al lahu tajali pada selfless /hapus aku .
iii) Al Fatihah: Alhamdu LIL LAHI robbil’alameen LIL LAHI Yang Empunya Kerajaan ( Kingdom ) .Apabila LAHU tajalli atau manifests pada diri . Maka Aku hapus (selfless) yang ada hanyalah Allahu yakni Al Lahu dan pada Hu ( Alam semesta) menjadi LIL LAHI sebab hakikatnya semua “Dia’ belaka kerna hanya “Dia’ yang wajibal wujud barulah bisa HU wal LAHU Ahad . Yakni ,’ SE” sebenarnya ‘Se’ 100 % tiada syirik . Pada diri kiamat dan alam kiamat Al Lahu ( datang dari Lahu kerna artisan atau tukang Lahu ) dan LIL LAHI( robililalameen) yang juga datang dari Lahu bisa kembali kepada Yang Maha Pencipta ( Lahu ) ; apabila tiada lagi tajalli atau manifestasi ‘Dia’ pada alam semesta( Hu ) dan al- lahu ( selfless atau pada hapus aku ) Kombinasi Al Lahu dan Lil Lahi : barulah ‘SE”.( manifestasi atau tajalli ‘Dia’) kerna pada hakikatnya hanya ‘Dia’ yang wajibal wujud.This is what tauheed is all about ie, He’s existence. And No Syirik.
Firmanul Lahu: “ Allahu nur rusama wa tiwal ard “ ( Sesungguhnya Nur aku meliputi langit dan bumi “ ) kerna ‘Dia’ bukan nur tetapi Yang Empunya Nur. Justeru itu, jangan syirik bertuhankan nur atau cahaya kerna ‘Dia ‘ bukan cahaya; tetapi Yang Empunya Nur Bahkan jangan bertuhankan diri , nyawa atau nafas kerna ‘Dia’ Lil Lahi robbilalameen adalah Yang Empunya Diri , Nyawa , Nur , Nafas dan Roh.
Check List
1) Ilmu Kalam ( kitab ) dan Ilmu Sir ( rahsia diri dengan ‘Dia’ yakni anugerah )
2 )Teori dan Praktikal ( rasa , terasa dan merasai ) yakni , pengalaman peribadi saja
3 ) ‘Dia” yang awal yang akhir ( tajali ) dalam frekuensi HU wal awwalu, wal akhiruwal zohiru wal batinu wa HUWA ‘ala kullisyaiin ‘alim ( Hadid : ayat 3 )
4) ‘Dia’ Zahir dan Batin
5) Dunia dan akhirat
6) Frekuensi ‘Feqah saufi”( “aku’ .’Dia ) pada hakikah kepada ‘Saufi Tauhid “ (‘Dia. ‘Dia”) pada makrifah : Diam dalam perkataan, diam dalam perbuatan DIAM DALAM DIAM ; diri hapus( selfless) dan berlaku transformasi “lamauhud bilhakki illahahu “ Hanya ‘SE’ nya “Dia”yang wujud dan yang berhak “ Lil Lahi robbil’alameen.
&7) Aliran ke-TUHAN-an “Aku” , ‘Dia” ( Godly bukan God ) :” Laisakamislihi syaiun” ( Tiada sesuatu pun yang menyerupai ‘ Dia”)
Metaphysic ‘Rabbani” ( sesi perubatan)
9) Tasauf Siber
10) Azali – Abadi
Oleh : Nash Ar-Rawy ( www.nashsisepuluh.spaces.live.com)(www.perakexpress.com)
email/Ym: nasharrawy@yahoo.com
D ATROCITIES OF INTRUDER TERRORIST ZIONIST ISRAEL , AMERICA N UNO !! IN GAZA! RAMADHAN 2014 !!
Friday, January 8, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment