D ATROCITIES OF INTRUDER TERRORIST ZIONIST ISRAEL , AMERICA N UNO !! IN GAZA! RAMADHAN 2014 !!

D ATROCITIES OF INTRUDER TERRORIST ZIONIST ISRAEL , AMERICA N  UNO !! IN GAZA! RAMADHAN 2014 !!
UN UNDER TERRORIST ZIONIST ISRAEL N TERRORIST AMERICA CONTROLLED !! Y IN GAZA MASSACRES NO UN SECURITY FORCE SENT 2 PROTECT GAZA INNOCENT CIVILIANS ! EMIRATES OIC R SUBORDINATES OF TERRORIST ZIONIST ISRAEL , AMERICA N UNO !! OIC NATIONS MUST WITHDRAW FROM UNO LEAVING JUST D EMIRATES THERE!! NOT EVEN A SOLDIER SENT 2 PROTECT GAZA N PALESTINIANS MUSLIMS N CHRISTIANS FROM D ZIONIST ISRAEL , AMERICA N UN MASSACRES!! MUSLIMS NATIONS MUST SEND AIDS; SOLDIERS N SUPPORTS 2 HAMAS'S AL QASSAM ; SARAYA AL QUDS; , JIHAD ISLAMI N HISBULLAH 2 SAVE HUMANITY IN GAZA WITH D HUMANITARIAN BROTHERHOOD N ISLAMIC BROTHERHOOD!! BY D GRACE OF D PROPRIETOR OF ALL CREATIONS ( AL KHALIQUE ! ) N ALL THINGS ! TILL D TERRORIST ZIONIST ISRAEL OUSTED FROM THIS WORLD !! INSYA ALLAH HU ! WHAT R U " JIHADIST " IN SYRIA DOING A STUPID THING FELL UNDER D TERRORIST ISRAEL, TERRORIST AMERICA N UN ENTRAPMENT!! FIGHTING WITH UR OWN BROTHERS! Y R U NOT IN D RIGHT PLACE IN GAZA NOW ! IF U R "JIHADIST " D PLACE IS IN GAZA WITH D ISLAMIST N D MUJAHIDEEN THERE!; AL QASSAM'S HAMAS,; SARAYA AL QUDS ; JIHAD ISLAMI N HISBULLAH !!; TERRORIST PRES. AMERICA SAID, " I STRONGLY SUPPORTS ISRAEL 2 DEFEND ITSELF "PROVEN TERRORIST AMERICA SUBORDINATE OF TERRORIST ZIONIST ISRAEL GENOCIDES IN GAZA ; ALL D PRESIDENTS OF AMERICA IN D ZIONIST PROTOCOLS, UNO N D EMIRATES R D TOOLS N FOOLS N ABETTOR OF TERRORIST ZIONIST ISRAEL! THEREFOR, ALL MUSLIM MUST SUPPORT DEFEND GAZA FR. TERRORIST ZIONIST ISRAEL, TERRORIST AMERICA , UN N EMIRATES BY GIVING FULL SUPPORTS 2 HAMAS'S AL QASSAM N SARAYA AL QUDS! REFUTE AMERICA'S TPPA N BOYCOTT AMERICAN PRODUCTS; NAJIB UMNO MUST STOP TRADE WITH ISRAEL RANKING 14; EFFECTIVE IMMEDIATELY N UMNO DON B ANOTHER " BARUA" OF ZIONIST! WHERE IS OUR OWN MILITARY FROM OIC!! WITHDRAW NOW FROM UN BEING D OPERA OF TERRORIST ISRAEL N SEND OUR OWN MILITARY 2 DEFEND GAZA! IT'S OUR RIGHTS !! By : Nash Ar-Rawy/26.7.14 www.nasharrawy.blogspot.com; UNO Human Rights Council has reported zionist israel intruder is solely responsible 4 d deaths ( martyrs ) of 1,462 civilians inclusive of 550 children within 51 days of zonist israel intrusion in d Gaza Strip which ended on 26 Ogos 2014. . Meanwhile Al Qassam has got 2 new missiles 2 protect d gazans fr. d zionist israel intruders !! / 11.7.15

Saturday, July 4, 2009

MUZIKARAMA DAN AGAMA Oleh: Nash Ar-Rawy

MUZIKARAMA DAN AGAMA Karya : Nash Ar-Rawy 15.06.06

Muzik merupakan sebahagian daripada alam semulajadi anugerah Yang Maha Pencipta, sebagaimana agama adalah suatu kepercayaan manusia tentang kewujudan Tuhan dan alam akhirat .’ A-gama’ pada ambilan bahasa sanskrit.ya bererti ‘Tidak Kacau’ yakni aman , berbetulan dengan makna Islam itu sejahtera dan selamat; jusrteru kerana Islam adalah ‘Ad-din’ yang bermaksud satu cara hidup yang lengkap.

Maka kesempurnaan dan kelengkapan Islam itu sendiri, kerana ia bukan agama (Kepercayaan) tetapi satu sistem hayat yang sempurna pastilah ada terangkum di dalamnya aspek muzik, seni lagu, seni tari, seni budaya dan sebagainya. Secara logikanya apalah erti dunia ini tanpa bunyi yang mempunyai keaslian melodi dan iramanya yang tersendiri seperti suara siulan burung, ayam yang berkokok, pukulan ombak di pantai, bunyi deruan angin dan daun-daun pokok serta suara alam itu sendiri pada keseluruhannya selain daripada bunyi yang artifisial seperti hon kenderaan, jentera berat dan pesawat samada di laut, darat dan udara.

Oleh kerana muzik itu menghiasi dan mengisi kehidupan manusia, maka pengaruhnya kepada manusia terlalu besar. Sehingga si bayi yang lapar bisa melahirkan muzik protes mendemontrasi kelaparannya sehingga menarik perhatian ibunya yang lalai. Alunan irama pada muazzin (Bilal) dan momentum takbir raya pastinya menyusuk jiwa orang yang beriman untuk mengingati Tuhannya Yang Maha Agung lagi Maha Sempurna. Ternyatalah kesan bunyian dan suara yang mempunyai irama dan melodi yang bermakna itu; mempunyai impak yang terlalu ketara dan tidak dapat dinafikan adalah esensi dalam kehidupan manusia.


Justeru itu, muzik yang disusunatur dengan kemas dan rapi yang di panggil lagu dan irama atau lebih tepat lagi lagu dan lirik kerana irama itu sendiri adalah lagu. Maka, Apalah lagu tanpa lirik kerana tiada senikatanya hanya muzik semata dan apalah lirik tanpa lagu kerana sendikata sahaja. Maka, Lagu dan Lirik tiada boleh dipisahkan dan jika diolah dengan baik kedua-duanya insyaAllah boleh menyentuh perasaan manusia untuk mengingati Tuhannya melalui muzikarama untuk mentauhidkan yang Maha Esa, insyaAllah jika niat Si Komposer Dan Si Penulis lirik (‘Lyricist’) itu ialah untuk mengingati Yang Maha Seni, Yang Maha Halus, Yang Maha Kudus ,Yang Maha Mulus dan Yang Maha Tulus di dalam jiwa manusia yang rasa, merasa dan terasa hadirnya ‘Dia’ di dalam hati nurani; melalui lirik yang mentauhidkan Tuhan Yang Maha Esa.

Pokok pangkalnya muzik yang berunsur ketuhanan dan berlirik ketauhidan itu selari dengan tuntutan syarak yang salah satu cabangnya ialah syariat yang sebaris dengan tauhid dan tasauf sebagaimana dengan Akidah, syariat dan Akhlak, atau iman, Islam dan Ehsan serta Syariat, hakikat dan makrifat. Ertinya perjalanan muzikarama itu sendiri seperti ‘Road Show’, latihan dan persembahan tiada lalai daripada solat waktu, pemisahan lelaki dan perempuan yang bukan muharam, pakaian yang menutup aurat yang dikawalselia oleh pihak penganjur ke atas ahli muzik (‘Performers’) dan audien pada keseluruhannya supaya bermusikarama dengan berakhlak; yakni tidak lupa diri dan menjaga maruah diri daripada sebarang bentuk pencemaran budaya dan maksiat.

Maka untuk itu, wajidlah ada perbedaan dan pemisahan hak dan batil, yakni, demarkasi atau persempadanan di antara muzikarama yang hak dengan yang batil; iaitu hududullah (Had ketentuan Allah) dan Al-Furqon (Pemisahan hak –batil) di dalam dunia muzikarama. Penggiat muzik sewajarnyalah bertanggungjawab supaya cara budaya muzikarama yang batil daripada pengaruh barat itu disingkirkan samasekali dan di ambil element-element teknologi muzik yang canggih itu sahaja untuk di sesuaikan dengan iklim muzikarama ketuhanan dan ketauhidan yang tiada menjurus kepada budaya maksiat yang di luar tabii seperti yang di anuti oleh penggiat seni barat yang bercampur-baur lelaki dan perempuan yang berpakaian menjolok mata tanpa batasan dan segan silu.

Realiti atau waqi’nya dunia muzikarama dewasa ini, kebanyakan anak-anak muda sudah pun terjerumus di dalam budaya seni muzik yang berteraskan atau menjurus kepada kelalaian daripada mengingati Tuhan dan lebih cenderung kepada muzikarama hedonisma .Yakni, berseronok semata-mata sehingga berpesta maksiat melalui muzik; tiada solat dan bebas bergaul jantan dan betina.

Maka, adalah menjadi tanggungjawab semua pihak dari kalangan ibubapa, penjaga(‘Guardian’),anak-anak, pemuzik, penyanyi, komposer, penulis lirik, penganjur ‘road show’, pihak berkuasa tempatan (PBT) dan pihak berkuasa Negeri (PBN) alim-ulamak, para pendidik dan pihak pemerintah supaya serius akan fenomena keruntuhan akhlak di kalangan remaja sekarang ini yang sudah kecanduan dengan budaya muzikarama hedonisma ini di paras yang sudah terlalu kronik dan menakutkan sekali. Terutamanya pada malam-malam perayaan seperti menyambut tahun baru dan sebagainya pesta menari yang keterlaluan; langsung tiada apa-apa pencegahan dan pengawalan oleh pihak yang berkuasa secara yang bertanggungjawab.

Justeru itu, para belia dan beliawanis ini tiada bisa dibiarkan mereka ini liar begitu sahaja, kerana jika usaha-usaha pencegahan tiada dilakukan.Maka, adalah dikuatiri maksiat yang di biarkan oleh masyarakat itu akan menerima hukuman atau bala daripada Allah dan jika ia turun, bala itu merata dan tidak ‘selected’(memilih si pelaku maksiat sahaja). Ertinya, Tok Bilal, Tok Imam, Tok Kadi, dan masyarakat dan orang yang mempunyai kuasa pada keseluruhannya tiada bisa terlepas; janganlah jadi seperti Tsunami lagi, nauzubillahiminzalik.

Di atas kesedaran ini, kesepaduan tenaga fikir, autoriti dan pengaruh peribadi perlu digembelingkan untuk melaksanakan usaha-usaha bagi menyelamatkan jenerasi dan ummah terutamanya para remaja. Tanpa mengira latarbelakang agama, fahaman politik, kumpulan dan kepercayaan supaya manusia pada keseluruhan selamat.

Ini bersesuaian dengan firmanullah yang bermaksud, “wahai Muhammad sesungguhnya kamu adalah rahmat kepada sekelian alam” (Rahmatanlil’alamin). Oleh kerana muzikarama yang batil ini adalah antara punca yang membuka pintu kepada pergaulan bebas yang menjurus kepada zina, arak,narkotika dan kelahiran bayi-bayi longkang. Maka, usaha yang memerlukan tindakan yang segera ialah bagaimana budaya maksiat di dalam muzikarama ‘Sure Maksiat’ ini boleh dibendung secara bil hikmah ; iaitu, berhibur tetapi berakhlak, tiada lupa diri dan menjaga solat serta aurat.

Usaha alternatif untuk membenteras budaya hedonisma muzikarama ini mestilah diprogramkan kepada golongan remaja. Ini adalah kerana kita tiada upaya untuk membendung pengaruh muzik ke atas mereka. Maka, “We joint them and change them’(Kita menyertai mereka dan merubah akhlak mereka dan sebenarnya tiada jalan ‘escapism’ (pelarian).Mereka ini hendaklah didampingi di dalam dunia mereka dan ditampilkan muzikarama alternatif kepada mereka, supaya jiwa mereka yang kosong itu diisi dengan lirik-lirik yang membuka minda dan hati mereka kepada mentauhidkan Allah dan menjauhkan kesyirikan dan maksiat seperti yang berlaku di dalam budaya ‘Black Metal’, nauzubillahiminzalik.

Para pemuzik, penyajak, komposer, penulis lirik, penyanyi dan penggiat seni hendaklah berkarya ke arah melahirkan muzikarama alternatif yang sesuai dengan muzik kontemporari dan betul duduk pada tempatnya untuk mentauhidkan Allah melalui muzik sebagai platformnya untuk mengajak manusia mengingati Allah.

Di dalam hal ini, semua pihak sepatutnyalah berfikiran terbuka dan jangan jumud untuk mencari jalan keluar untuk mengatasi problema keruntuhan akhlak remaja dewasa ini. Golongan agama sepatutnyalah memberikan sokongan kepada muzikarama alternatif ini untuk menarik kembali anak-anak muda daripada terus terjerumus dan hanyut dengan budaya hedonisma begitu sahaja. Dengan membenci mereka dan mengutuk mereka yang tiada mahu ke masjid tanpa mendekati mereka dan berinteraksi dengan mereka secara bil hikmah belum lagi sebenarnya dibuat dengan pendekatan yang menyeluruh dan profesional; yakni dengan bersemuka dengan semua pihak yang terlibat dan para remaja dan penggiat seni sendiri secara terbuka dan berterusan. Nas yang mengharamkan bunyian yang berasaskan tali dan tiupan adalah hujjah yang lemah kerana terdapat banyak kilaf(selisih pendapat) di kalangan ulamak.

Justeru itu, perkara yang furu’ dalam agama janganlah di jadikan polemik untuk mengekang program muzikarama alternatif demi untuk menyelamatkan para remaja.

Lirik lagu juga sebenarnya mempunyai dua versi, bergantung kepada kefahaman dan pembawaan diri masing-masing. Contohnya, lirik lagu ‘Kepada mu kekasih’(nyanyian M. Nasir),’ Kau kekasih awal dan akhir ‘ dan ‘Penghujung Rindu’(nyanyian Jamal Abdillah).’kekasih’ dan ‘Rindu’ di sini berfsifat subjektif; iaitu samada ‘kekasih’ dan ‘Rindu’ itu dinisbahkan kepada Allah, Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang atau pun kepada sesama manusia seperti hubungan asmara dan asyik Uda dan Dara.

Lirik lagu ‘Alhamdulillah syukur ni’mat’, ‘Kami anak yatim piatu’, ‘Ibu’ dan ‘Rukun Iman’(nyanyian allahyarham Tan Sri P.Ramlee) begitu menyentuh jiwa sekali sama seperti lirik-lirik lagu yang disebutkan di atas dan juga sendikata lagu ‘Perjalanan ku’, ‘Zikir Zaman’dan ‘Kau yang Satu”(nyanyian Ramli Sarif) dengan muzik kontemporari sesuai dengan situasi dan iklim muzakarama mutakhir; adalah menjurus kepada ketuhanan dan ketauhidan kepada yang Maha Esa melalui muzikarama yang berakhlak. Tidak ketinggalan juga sumbangan muzik dari genre nasyid seperti lirik lagu ‘Selimut Putih”(nyanyian Orkes El Suraya) dan lirik-lirik lagu memuji tuhan dan zikir (nyanyian kumpulan Raihan); semua ini memperkaya kepelbagaian genre-genre musik tanahair.
Maka, penggiat seni muzik dan para dai(pendakwah) , masing-masing perlu berfikiran terbuka (‘open-minded’), berlapang dada dan ‘Think Positive”(Berfikiran positive) mematikan diri(keegoan diri dan kumpulan) . Supaya bisa saling hormat-menghormati sesama sendiri dan saling bantu membantu, cukup-mencukupi, isi-mengisi dan lengkap-melengkapi agar muzikarama itu selari dengan agama (syarie).

Justeru kerana muzikarama itu sendiri adalah satu aset dakwah sebenarnya jika ia ditangani dengan bil hikmah secara adil dan jujur kerana bahasa muzik itu sendiri bersifat univesal(sejagat). Contohnya, lagu Hindustani, liriknya langsung tiada difahami tetapi paling diminati sekali oleh orang Melayu yang berlainan agama, bangsa dan budaya. Bidang ini langsung tiada bisa diterokai oleh para daie(Pendakwah) sedangkan Islam itu sendiri bersifat global dan muzik yang mempunyai ‘bahasa’ sejagat yang tersendiri dan teristimewa, tiada boleh dipandang enteng kerana ianya akan terus dikuasai oleh Yahudi melalaikan manusia dengan muzikarama hedonisma.

Dari sudut saikologi, muzik boleh ‘release tension’(melepaskan tekanan dan depresi).Pakar saikologi akur bahawa apabila seseorang itu berada di atas bukit, lalu menjerit-jerit sekuat-kuat hatinya. Ini boleh mengurangkan tekanan perasaan atau tekanan hidup kerana berupaya melepaskannya melalui jeritan itu tadi.

Justeru itu vokalis (penyanyi) yang membawa lagu yang ‘high –pitch’(pitching) atau nada suara yang tinggi .Pada hakikatnya telah ‘release tension’ secara yang tidak disedari khalayak. Kalau kita berfikiran positif ; vokalis, liricis,pemusik,komposer dan ‘performer’(penggiat seni) sebenarnya memperolehi kepuasan batin melalui muzikarama yang disesuaikan dengan agama;khususnya jika lirik yang dijiwai itu menjurus kepada ketuhanan dan ketauhidan kepada Yang Maha Esa.Tanpa dinafikan bahawa makanan rohani yang paling afdal (terbaik) adalah tilawatul Qur’an sebagai obat dan penawar kepada penyakit hati.

Samalah seperti pemain golf, lepaskan depresi mereka melalui pukulan kuat kayu golfnya,, pemain tenis, pemain bolasepakak, hoki , pemain drum, trumpet, biola, piano sama saja kesan akibatnya iaitu bisa ‘release tension’ (mungkin lepaskan geramnya sekali).Begitu juga dengan pelumba motor haram yang melepaskan tension tanpa takut mati. Sedangkan tempat yang betul untuk berbuat demikian ialah di gelanggang Grand prix.Maka muzikarama sebenarnya mempunya element yang sihat sama seperti joggathon, walkathon jika ditangani betul pada tempatnya. Justeru kerana maksiat dan kebajikan boleh berlaku di mana mana jua ; pokoknya tanya diri, ke mana diri mahu di bawa?

Bersukankah, bermuzikaramakah, jika tiada solat, lalai dan alpha serta tiada menutup aurat semuanya adalah maksiat. Menyanyi sampai tinggal solat itu maksiat. Menonton t.v. sampai lupa solat kerana siaran langsung piala dunia juga satu bentuk kelalaian dan kealpaan. Ertinya kelalaian dan zikrullah(mengingati Allah) boleh berlaku di mana-mana jua.

Maka, penggiat seni muzikarama dan para daie perlulah bekerjasama demi untuk melaksanakan amanah Allah yang dipikul oleh orang yang beriman. Iaitu, untuk menjadi hamba Allah dan melaksanakan tugas-tugas hamba; tiada apa-apa kepentingan yang lain melainkan mengharapkan rahmatAllah (Rahmatullah). Mudah-mudahan dengan kerjasama itu, muzikarama insyaAllah akan menjadi beragama.
Oleh : Nash Ar-Rawy ( www.nashsisepuluh.spaces.live.com)(www.nasharrawy.blogspot.com)

No comments:

EVEN D FATHER OF UMNO TUNKU D IST PREMIER REFUTED UMNO N ASSISTED PAS PLIGHT! Y ??

EVEN D FATHER OF UMNO TUNKU D IST PREMIER REFUTED UMNO N ASSISTED PAS PLIGHT! Y ??
TUNKU D IST PREMIER FROM UMNO SAID; AT FEDERAL HOTEL IN KL , ON OKTOBER 12, 1983; AS FOLLOWS; " MALAYS MUST ELIMINATE UMNO ! " ( Y ??? ) ; N " UMNO LEADERS NOW JUST WANT NAME N POSTS ! " ( 4 WEALTH N POWER )........ ASK URSELF ! Y TUNKU DIED OUTSIDE UMNO !! ; Y D FATHERS OF UMNO LEFT UMNO !! ; DATO' ONN JAAFAR; D FOUNDER OF UMNO LEFT UMNO N FORMED " PARTI NEGARA " ( NATIONAL PARTY ); 'COS UMNO INSISTED 2 TURN D PARTY INTO A NON -RACIST PARTY OR MULTI-RACIAL; ( AGAINST ONE MALAYIST RACIST ! ) ; NAMELY AS " UNITED MALAYANS NATIONAL PARTY " !! ; N HIS SON TUN HUSSEIN ONN ( EX PM N EX PRESIDENT OF UMNO; HISHAMUDDIN'S FATHER ) ; OSO LEFT UMNO ! ; N TUNKU OSO LEFT UMNO N FOUGHT AGAINST UMNO N UBN WITH SEMANGAT 46 PARTY IN " ANGKATAN PERPADUAN UMMAH ( APU ); WITH PAS N DAP !; IN A SPEECH AT BUKIT CHANDAN. KUALA KANGSAR, PERAK TUNKU OSO SAID, " IF WE WIN D GE ; D FIRST THING I WANT 2 DO IS 2 MAKE SURE THAT HORSE RACING IS PROHIBITED IN MALAYSIA ! ; THIS IS ACTUALLY D MUKADDDIMAH ( INTRODUCTORY ) OF HUDUD OR PREREQUISITE OF HUDUD . THAT IS; D PROHIBITION OF GAMBLING AS WHAT DONE BY KELANTAN NOW N OSO IN BRUNEI B4 N OSO PROHIBITION OF SELLING LIQUOR IN KELANTAN EXCEPT 4 CERTAIN PLACES MEANT 4 D NON-MUSLIMS ; BUY N CARRY BACK HOME ; NOT DRUNK IN D TOWN OR SHOPS! 4 PUBLIC SAFETY !! By: Nash Ar-Rawy/15.5.14